Se bildene på din vegg med mobilen
Se også kunstbilder hos Det Gylne Snitt

Ener Konings
Født 1989
Norsk gatekunstner fra Bergen. Konings skaper portretter i subtile farger, hvor bakgrunnen ofte er inspirert av urbant forfall, med bruk av gjenbruksmaterialer.
Ener (René) Konings vokste opp i Bergen og ble tidlig oppslukt i gatekunsten i bybildet. I 2016 bestemte Konings seg for å satse for fullt på kunsten og reiste til flere europeiske storbyer for å samle inspirasjon. Han har deltatt på flere kunstfestivaler, deriblant NuArt i Stavanger i 2018. I 2022 fikk han i oppdrag å lage festivalplakaten til Norsk Litteraturfestival.
Konings kan se det vakre i noe nedslitt og forfallent. Han samler ofte plakater og annet bildemateriale ute i byen, som han deretter bruker for å lage bakgrunnen i bildene sine. Deretter kan han male en figur på denne bakgrunnen. Sofia-figuren hans dukket for første gang opp på ett veggmaleri på NuArt festivalen i 2018. Konings sier dette om kunsten sin:
«Tanken bak er å skape byens liv lagvis – hundrevis av historier, tanker og begivenheter som fant sted innenfor et satt tidsrom på et satt sted. Noe som er tatt ut av tiden, og som emulerer forfallet i de ofte oversette teksturene i bymiljøet, som plakater, skitt, rust og avskallet maling. Denne bruken av gjenoppdagede og gjenbrukte materialene kombinert med kvinnelige portretter og en subtil fargebruk, symboliserer skjønnheten og hardheten i et gatehjørnes livsløp.»
Konings kan se det vakre i noe nedslitt og forfallent. Han samler ofte plakater og annet bildemateriale ute i byen, som han deretter bruker for å lage bakgrunnen i bildene sine. Deretter kan han male en figur på denne bakgrunnen. Sofia-figuren hans dukket for første gang opp på ett veggmaleri på NuArt festivalen i 2018. Konings sier dette om kunsten sin:
«Tanken bak er å skape byens liv lagvis – hundrevis av historier, tanker og begivenheter som fant sted innenfor et satt tidsrom på et satt sted. Noe som er tatt ut av tiden, og som emulerer forfallet i de ofte oversette teksturene i bymiljøet, som plakater, skitt, rust og avskallet maling. Denne bruken av gjenoppdagede og gjenbrukte materialene kombinert med kvinnelige portretter og en subtil fargebruk, symboliserer skjønnheten og hardheten i et gatehjørnes livsløp.»


